Kystvakta med nyhetsbrev fra KV Svalbard

(19.04.07) Vi traff iskanten ca kl 0630 torsdag morgen, og dagen ble brukt til å prøve ut utstyret vi skal benytte oss av ”i stasjon” i isen.

Vi fikk også tid til litt dykking under isen, før vi satte kursen sørover mot Amsterdamøya for å møte Polarinstituttet sin båt ”Lance” og ta om bord helikopteret.

Været frisknet på en tanke, vi hadde stiv kuling og en del slingring på transitten mellom iskanten og Amsterdamøya. Overførselen av helikopteret foregikk derimot i smult farvann i nærheten av den tidligere nederlandske hvalfangststasjonen i Smeerenburgfjorden. (Smeer = fett/olje på nederlandsk).

Planen med toktet videre var å starte i posisjon 80˚ nord - 004˚ vest, og la oss drive sørover med strømmen. Ved å ta prøver kontinuerlig mens vi driver sørover, vil forskerne samle viktig informasjon om vannet som strømmer ut av Polhavet. Vi vil i tillegg bruke helikopteret fra Airlift til å dekke et større område for prøvetaking.

Vi planlegger å la oss drive med strømmen i ca en uke, før vi forflytter oss et stykke sørover og gjentar operasjonen der. På denne måten får vi tatt prøver av hele lengden av Fram-stredet. Dette vil gi forskerne viktig informasjon om et område som det foreligger lite vitenskaplig materiale fra tidligere.

KV Svalbard møtte imidlertid en del tyngre is når vi forsøkte å komme oss vestover, og tung flerårs-is på 1 til 1 ½ meter tar tid å forsere, selv med 4 maskiner på 3255kW hver og en samlet effekt på 10 megawatt på azipodene.

Fartøyet tåler belastningen godt, selv om det selvfølgelig blir en del støy og vibrasjoner av å kjøre i slik is. Det ble likevel vanskelig å avansere helt til 4˚vest, som var det ønskede utgangspunktet for drift-stasjonen.

Vi kom til 2˚ 38’ vest, og fant oss et stort isflak her som vi har fortøyd til. Dette utgangspunktet var forskningsteamet likevel godt fornøyde med. 

Forskerne bruker dagene til å ta prøver av blant annet is og vann, og vi har daglig sonder helt nede på 1500 meters dyp for å analysere sammensetningen av vannsøylen.

Det blir da undersøkt saltinnhold, temperatur, karbon-nivå og densitet, og på denne måten kan det blant annet beregnes hvor stor mengde vann som går inn og ut av Polhavet gjennom Fram-stredet.

Prøvetakingen som blir gjort om bord hos oss, er kvalitetssikret gjennom det internasjonale samarbeidsprosjektet, for å sikre at uansett hvor i Polhavet prøvene er tatt, har de samme metodene blitt brukt. Dette for at alle resultatene skal være sammenlignbare. 

De siste dagene har vi fått brukt helikopteret mye, og på den måten får vi tatt prøver fra havet over en mye større bredde av sundet enn vi hadde fått om vi bare skulle gå på isen. Vi har hatt fine flyforhold, og kommet oss helt til 12˚ vest, selv om kulden her oppe har skapt litt hodebry for helikopterbesetningen på grunn av ising på rotorbladene.

Dagens vær: -24,8˚ C, frisk bris, skyfri himmel og strålende sol.

På vegne av besetningen,

Henry Djupvik
Orlogskaptein
Skipssjef

Les mer om toktet på nyhetssiden til Kystvakten her.